کانون اهلی کردن شتران فراری
کانون اهلی کردن شتران فراری

 
درباره وبلاگ

 

موضوعات

 

آخرين نوشته ها

 

نويسندگان

 

پيوند ها

 

آرشيو مطالب

 

پيوندهاي روزانه

 

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

 

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 14
بازدید کل : 1203
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 14
بازدید کل : 1203
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




 
گوشت شتر
ارزش غذايي‌ گوشت شتر
 

 

ويژگي‌هاي گوشت شتر

گوشت شتر منبع بسيار خوبي از مواد مغذي است و از جهت تركيبات شيميايي با گوشت ساير دام‌هاي اهلي مقداري تفاوت دارد. اين گوشت در مقايسه با گوشت گاو از ميزان پروتئين و چربي كمتري برخوردار است و در مقايسه با ساير گوشت‌هاي ديگر حاوي سديم بيشتر و پتاسيم كمتري است.

مقدار ويتامين B كمپلكس و برخي عناصر معدني نظير فسفر و كلسيم آن بسيار زياد است. اما بايد افزود كه نسبت آهن و روي آن كمتر از گوشت ساير دام‌هاي اهلي است و نسبت كلسيم اين گوشت در عضلات ران آن زيادتر است. ويتامين‌هاي گروه B اين گوشت در تقويت اعصاب تاثير زيادي دارد و روي آن در تقويت قواي جنسي و جلوگيري از اختلالات در رشد جنين كارآمد است.

كالري بسيار بالاي گوشت شتر قواي بدني و استقامت را زياد مي‌كند و توصيه مي‌شود كه بانوان باردار و شيرده، دانش‌آموزان، ورزشكاران و افراد كهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

ويژگي اصلي و متمايزكننده گوشت شتر در مقايسه با ديگر گوشت‌ها، فقدان مواد هورموني و آنتي‌بيوتيك در آن است چرا كه اين حيوان در طبيعت آزاد و به دور از پرورش دامي رشد مي‌كند. همچنين وجود مواد طعم‌دهنده و معطر در گوشت اين حيوان موجب تحريك و ترشح غدد بزاقي و شيره معده شده و در نتيجه قدرت جذب را افزايش مي‌دهد.

معمولا از قلم و كوهان شتر در درمان درد پا و كمر و دردهاي روماتيسمي استفاده مي‌شود.

از گوشت شتر به همراه كوهان آن كه چربي خالص بوده و تقريبا 82 درصد از وزن كل چربي بدن شتر را تشكيل مي‌دهد در تهيه انواع خورش، آبگوشت و خوراك استفاده مي‌شود. دل، جگر، قلوه، مغز، زبان و ديگر احشاي اين حيوان نيز از نظر ارزش تغذيه‌اي تقريبا مانند ديگر دام‌هاي اهلي است.

توصيه‌ها

گوشت شترهاي كم‌سن و سال كه بين يك تا 3 ساله هستند از جهت مزه، طعم و نرمي شبيه گوشت گوساله است، اما دلايلي كه باعث شده مردم گمان كنند اين گوشت ديرپز است، استفاده از گوشت شتر پير است. هر چه عمر شتر بالا برود پيوند بين بافت‌هاي گوشت آن افزايش يافته و حرارت پخت ديرتر بر آن تاثير مي‌گذارد. در ضمن گوشت شتر پير براي سرخ كردن هم مناسب نيست چرا كه ميزان كلاژن آن زياد و حين سرخ كردن ناپز مي‌ماند.

كوهان شتر چربي خالص است. زياده‌روي در مصرف آن براي تمام افراد خصوصا افراد با چربي خون بالا بسيار مضر است.

گوشت شتر در اكثر نقاط به صورت فله‌اي عرضه مي‌شود، بنابراين هنگام تهيه آن دقت كنيد كه ظاهر گوشت لزج، چسبنده و مترشح نباشد و عضلات سفت و قوام طبيعي داشته باشند.

هر نوع بوي غيرطبيعي و نامطبوع مانند ترشيدگي، تعفن و كپك‌زدگي علامت فساد گوشت است. خشك و چروكيده بودن از علايم نگهداري گوشت در شرايط نامناسب و غيربهداشتي است. اين گوشت با ديگر فرآورده‌هاي آن (دل، جگر، قلوه و ...) بايد حتما در داخل يخچال‌هاي ويترين‌دار نگهداري شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط کاشف